marți, 8 martie 2011

CFR - un melc mic si necajit

Eu cred ca daca sfarsitul lumii ar fi sa vina cu trenul, in Romania sigur ar ajunge cu intarziere. De ceva timp circul constant Bucuresti-Constanta si inapoi. Sunt in jur de 225 de kilometri. Cat face un tren accelerat/rapid pe distanta asta? 4 ore! Nu este o cronica de pe vremea lui Carol I, asta este realitatea.
Intr-o lume in care tot niste trenuri fac 431 km/h (pe undeva prin China se fac asemenea minunatii) iti vine sa-ti dai in cap cand stai patru ore pentru un amarat de drum pe care-l faci in maxim 2 ore jumate cu o masina.

Pana la urma nu asta ar fi problema principala. Vreau sa zic...te obisnuiesti sa stai 4 (!!!) ore in tren. Mai iei o carte, mai bagi o melodie. Mai nasol este ca dupa ce ca face ingrozitor de mult pentru o distanta asa scurta, mai are si intarzieri. N-am sa inteleg de ce porneste dintr-o anume statie. Merge ce merge, cu o viteza buna, si apoi incetineste de parca ar fi trenuletul din Statiunea Mamaia care te lasa sa vezi peisajul. Ce peisaj sa vad intre Constanta si Bucuresti? Buruienile de pe drum?

Nu stiu exact cum reusesc oamenii astia sa se gafeze atata . In 2010 toate cursele CFR au avut in total intarzieri de cinci ani si trei luni. Prima data am ras. Dupa aia m-a apucat durerea de cap. De sigur ca fiind in Romania, nu e niciodata vina noastra (sau a CFR-ului in cazul de fata). Nu se programeaza ei aiurea...nu, a venit un spiridus diabolic si le-a dat planurile peste cap, evident! Sau imi place ca baga la inaintare aia cu conditiile meteorologice. Bineinteles ca la noi ori e prea frig si ingheata/inzapezesc liniile sau e prea cald si se infierbanta liniile. Daca spui de alte tari...ridica din umeri...pai ce, la aia e iarna ca la noi? Corect. Adevarul este ca in Germania clima este tropicala, acolo nu ninge niciodata si nici nu e prea cald. E tocmai potrivit. De-aia au ei un serviciu de cale ferata bun.

Se vede ca CFR-ul este pe duca si dupa cum se comporta controlorii. Sunt extrem de amuzanti, penibili si agasanti in acelasi timp acei "nasi" care te verifica de 10 ori la acte doar pentru ca ai luat biletul redus. Iti cere biletul, legitimatia de reducere, carnetul de cupoane - daca are chef si carnetul de student si s-ar putea sa nu fie indeajuns de convins...ia sa scot si buletinul. In curand presimt ca va trebui sa caut certificatul de nastere si un cupon de cina in doi la un restaurant romantic. Pe undeva se aseamana cu politistii (si nu, nu fac generalizari rautacioase...nu chiar) toti au burta si o privira tampa, probabil din cauza sepcutei.

Venise o duduie ministru acum cateva saptamani pe la tv si spunea ca la vara Constanta-Bucuresti va dura doar 2 ore si jumatate. Grozaaaav. Exact atat facea si Carol al II-lea cand mergea la mare si inapoi. Ce progrese, ce progrese!

In rest e placut cu trenul. Ador scaunele tepene si inghesuite, pasagerii cu geamantane pe care nu si le pot cara/ridica singuri, mosuleti si babe care n-au mai facut baie de ceva timp dar care citesc tabloide, copii care urla pentru ca e soare afara (serios, eu eram cuminte cand eram mic) si desigur oameni care insista sa stea cu laptopul in brate desi deja nu prea e loc. De fiecare data cand e momentul sa calatoresc ma inarmez cu multa bunavointa si rabdare. Sfarsesc fie in gara din Constanta sau Bucuresti injurand in gand si mergand spre casa/camin.

Am fost intrebat si de ce nu iau traseul. Face mai putin, rezulta mai putini nervi. Da, sunt insa doua probleme. Nu primesc reduceri de studenti si soferii romani sunt niste descreierati. So thanks but no thanks. Trenul o fi el lent dar macar esti sigur ca nu intra vreun alt tren in tine cand iti e lumea mai draga (sau cel putin asa sper...ca sunt sigur).

Probabil singurul lucru mai deprimant decat un tren la noi este o gara. Gara din Bucuresti desi e mare si plina de tigani ma intristeaza de fiecare data cand vad ca nu are tabele electronice, dar are vanzatori ambulanti, farmacie, fast-food si magazin de chiloti (!!!). La Constanta inca sunt tablite pe care le pune o tanti simpatica de fiecare data cand e nevoie.

P.S. Si de ce naiba se opreste la Ciulnita? Ce e acolo si de ce trebuie sa se stea mereu cate-un sfert de ora?



Niciun comentariu: