sâmbătă, 30 ianuarie 2010

Mass Effect 2



Ii ador pe cei de la BioWare! Sunt niste genii si au rescris total tot ce stiam eu despre RPG-uri. Pana acum RPG-ul meu preferat fusese TES IV : Oblivion si eram uimit, incantat si marcat de complexitatea si frumusetea acelui univers. Mai adaugati pe langa asta si grafica superba din acel joc si ati intelege de unde vine minunatia. Ce a lipsit insa de la Oblivion este prezent la cele (deja) 3 RPG-uri marca BioWare jucate de mine pana acum.

E vorba de sentiment, de atmosfera, de poveste, de personaje. Sunt niste elemente care fac un joc sa fie memorabil.
Am incercat din pura curiozitate primul Mass Effect, extaziat dupa ce Dragon Age imi oferise atat de multe ore incantatoare in fata calculatorului. Si desi nu s-a ridicat la sentimentul care mi l-a dat DA, mi-a placut foarte mult. Cu toate astea, tot ce mi-a placut la acel joc...a devenit de zece, douzeci, cincizeci, o suta de ori mai bun in Mass Effect 2.

E cam greu sa povestesc exact care este intriga si firul actiunii acestui joc pentru ca da posibilitatea de a relua acelasi personaj din prima parte, folosind astfel salvarile din primul ME. Altfel spus - fiecare decizie luata in primul joc, fiecare liniuta de dialog aleasa, abordare, caracter...totul se va rasfrange in Mass Effect 2 astfel incat intregul peisaj poate sa difere enorm de la jucator la jucator.
Povestea de ansamblu este insa aproximativ aceeasi. Dupa ce eroul Shepard (la alegere poate fi un el sau o ea) a salvat Citadela (un soi de capitala in galaxie) de la atacul agentului razvratit (care era de fapt controlat de o forta extraterestra superioara)...el pleaca sa elimine definitiv amenintarea celor care promit sa distruga universul.
Planurile lui Shepard sunt date insa peste cap in momentul in care inamicul contraataca si toata echipa este nepregatita. Nava Normandy este distrusa, majoritatea echipajului scapa, mai putin Shepard.

Eroul/eroina noastra se va trezi in mainile unei companii extremiste pro-umanitare (oamenii sunt priviti cam de sus de restul extraterestrilor in universul Mass Effect) readus la viata dupa doi ani, timp in care s-a cheltuit pentru el sume inimaginabile pentru a fi recuperat - trup si minte. Motivul? Aparent Shepard este singurul care poate lupta cu extraterestrii cei rai care vor sa distruga universul.
Desi dornic de a-si reuni vechea echipa, Shepard nu mai are o nava la dispozitie si fiecare membru al echipajului sau a luat-o pe drumuri diferite, evident...multe lucruri schimbandu-se in doi ani. Pe parcursul jocului, toate personajele care formasera trupa eroului isi vor face aparitia. Doua dintre ele i se vor alatura din nou, iar celelalte promit sa i se realature probabil in Mass Effect 3.

In aceasta situatie, Shepard nu poate face altceva decat sa-si stranga o noua echipa si sa porneasca in noi misiuni care ar trebui sa duca la salvarea...univeruslui. Aici incep sa apara lucururile cu adevarat bune din Mass Effect 2. Noile persoanje sunt excelent scrise, probabil ca o parte din scriitorii de la Dragon Age au fost adusi si aici sa-si puna amprenta. Daca in prima parte nu ma impresionase mai nimeni in mod special, acum m-am atasat de aproape toata echipa. Fiecare va avea o misiune personala care le va defini mai mult caracterul si ii veti intelege, ii veti judeca, ii veti admira.

Nu vor lipsi nici romantele pe care jucatorul le poate porni cu anumiti membrii ai echipajului. Toata chestia asta axata pe relatia personaje/actiune va face 70% din joc. Totul este scris pur si simplu excelent.

Acum trecem la o alta chestie extrem de importanta - gameplay-ul. BioWare au vrut aparent sa simplifice lucrurile si sa dea jocului mai mult timp pe campul de bataie decat in meniuri. O initiativa laudabila care insa a julit putin din farmecul prezent in prima parte. A fost substantial imbunatatit sistemul de lupta astfel incat seamana aproape perfect cu ce am vazut in Gears of War (campionul genului 3rd person shooter) si totul merge din plin. Daaaaar...s-a scos complet sistemul de inventory si looting - o chestie obligatorie pentru orice RPG. Cine a mai jucat macar o data un RPG stie ca adunatul diferitelor arme, armuri, accesorii face parte din definitia genului. Ei bine, a fost scos cu totul. Armele noi vor veni, gasite insa in locuri specifice in locurile unde se desfasoara misiunile si nu va exista o varietate atat de mare. La inceput poate parea dezamagitor, dar cu amalgamul de misiuni existent veti vedea ca intr-un final il veti lua ca pe o bataie de cap in minus.

O alta decizie un pic necugetata a fost introducerea munitiei (de fapt nu e chiar munitie, dar in fine) in armele din Mass Effect 2. In primul joc armele erau laser si puteai sa tragi cu ele pana cand atingeau o limita de supraincalzire, moment in care aveau nevoie de momente de recuperare si apoi o luai de la capat. Acum este nevoie sa colectezi un soi de...clipsuri...ca niste gloante care previn aceeasi supraincalzire. Povestea jocului vrea sa spuna ca e o tehnologie ceva mai avansata, dar mie mi-este greu sa cred asta.
In esenta, clipsurile astea se comporta ca orice munitie din orice joc cu impuscaturi. Ramai fara ele, nu mai poti trage cu arma. Din fericire ocaziile cand vom ramane complet fara ele sunt foarte foarte rare, data fiind si varietatea de tipuri de arme (rifle, shotgun, pistol, sniper, aruncator de grenade/laser/explozibil).

Nimic deranjant pana la urma pentru ca totul a fost gandit bine. Dar ca ansamblu Mass Effect 2 trece cam mult in partea de shooter si lasa influentele de RPG cam de izbeliste. Se va pastra libertatea totala de miscare prin univers, alegerea misiunilor si a zecilor de decizii care se pot lua prin intermediul dialogurilor excelent scrise.
Au scos si vehiculul ala adorabil - MAKO - din primul joc, ala care putea merge pe absolut orice suprafata indiferent de cat de inclinata sau stricata ar fi fost. Acum o mini-nava va lasa jucatorul fix in mijlocul actiunii. Pacat, MAKO era o chestie super-misto. Nu o sa uit cum am stat cu orele si m-am plimbat cu el pe Luna.

Grafica a fost (daca era posibil) imbunatatita si ea substantial. Si nu ca ME1 n-ar fi aratat bine dar...wow. Acum este pur si simplu wow! Am fost mai ales impresionat de cum au procedat la aparitia lacrimilor. Vor fi momente cand personajele vor plange, si modul in care au facut sa se scurga pe fetele lor este uimitor. Mai ales la protagonistele feminine carora le va curge si rimelul pe obraji. Multe plusuri la initiativa artistica. Chiar arata minunat.

Coloana sonora este acum mult mai variata si aproape deloc repetitiva, spre deosebire de prima parte unde aceasta avea tendinta sa devina chiar deranjanta dupa o vreme. Sunetul suna la fel de bine ca si pana acum in materie de efecte care sa para realiste. Totul pare la fel de veridic pe cat poate fi. Voice-actingul mai ca merita un premiu doar al lui. Toate vocile sunt facute cu mult simt de raspundere si toate dau viata si suflet personajelor pe care le intrupeaza. Cum spuneam, povestea si membrii ei fac aproape toata treaba din acest joc.

Desi are un kit de instalare de 14! Gb, nu mi s-a parut ca misiunile ar fi prea numeroase sau ar dura prea mult. Cu toate astea, trebuie tinut cont de grafica superba si de multele linii de dialog inregistrate. Evident ca se anunta ca si in cazul lui Dragon Age multe download contents, astfel incat chiar daca jucatorul termina principalele misiuni, cu noi downloaduri poate sa-si prelungeasca povestea si in alte colturi ale universului...unele neexplorate inca.

Per total, Mass Effect este o frumusete. Poate si-a pierdut un pic din origini, devenind cam shooter, dar imbunatatirile aduse povestii si personajelor iarta absolut orice. Bravo BioWare!

9.50 / 10 !

Niciun comentariu: