marți, 5 ianuarie 2010

Mass Effect



Dupa isteria demult apusa si calmata care ma apucase cu Dragon Age, am descoperit intr-adevar ca BioWare sunt niste producatori cu un simt fin asupra a ceea ce fac, si jocurile lor sunt deosebite.
Mass Effect nu se abate de la regula asta si va veti da seama ca este un evident predecesor SF al lui Dragon Age, ca stil, concept si nu numai.

Dar asta nu face pe niciunul dintre jocuri mai slab sau mai "copiat". Dragon Age ramane o bucatica superba si originala de joc pe calculator pe care nu-l voi uita niciodata. Dar mare parte din tot ce are bun Origins este luat cu atentie de la Mass Effect. Astfel ca n-am potcovit cu doua jocuri excelente.

Povestea implica pe comandantul Shepherd intr-o urmarire a unui agent rebelizat al Consililului (forta suprema in Univers) care urmareste sa produca daune ireparabile lumii cunoscute din Mass Effect. Astfel ca Shepherd va aduna diferiti aliati si va incepe sa urmeze diferite piste pentru a-l prinde pe individ.
Vor fi de luat diferite decizii, misiuni de completat in diferite moduri, de legat diferite relatii cu fiecare din membrii echipei (romante, prietenii etc).
Povestea in sine este unica, si foarte originala. Veti ramane surprinsi sa vedeti statutul oamenilor printre ceilalti extraterestrii si cum se intinde in general patura sociala din joc. Extraterestrii mi s-au parut si ei foarte original creati, fiecare cu propria sa mentalitate, temperament si atitudine.
Practic, la capitolul asta sta Mass Effect cel mai bine.
Fata de Dragon Age nu prea cred ca va veti atasa de vreun personaj. Parca jocul nici nu doreste asta, vrand mai mult sa exploateze dezvoltarea lui Shepherd in viziunea celui care sta in fata monitorului.

Desi la inceput nu prea pare a fi RPG, Mass Effect ascunde multe, multe surprize. Sistemul de interactionare intre personaje, si implicit dialogul este asemanator cu ce am vazut in mai noul DA:O. Spre deosebire de corespondentul sau fantasy, Mass Effect are in prim plan un personaj care mie mi-a dat senzatia ca ar pastra fortat mai multa moralitate decat ai putea pierde in Dragon Age.

Sigur, finalul este si aici un happy-end, insa parca aici nu se intampla sa ai posibilitatea (existand si varianta "cea buna" cum s-ar zice) sa calci atat de mult pe cadavre ca in Dragon Age. Shepherd, personajul principal - fie ca il alegeti sa fie barbat sau femeie are un stil predefinit fata de cum ti-ai lua de la zero personajul din RPG-ul mai sus numit. Sigur, el uneori poate fi mai dur, alteori foarte diplomat in functie de alegerile jucatorului, dar la finalul zilei, echipajul il va privi in continuare ca pe un om cu principii si foarte moral.
Ceea ce nu se putea spune la Dragon Age unde puteai sa te certi cu toata lumea daca vroiai.

Pe langa aceasta asemanare la interactiune, Mass Effect este pana la urma un SF, deci nu mai e loc de sabii si arcuri. Vom avea in schimb la dispozitie un arsenal imens de arme. Rifle-uri, shotgun-uri, snipere, pistoale, grenade si nu numai. Toate va stau la dispozitie, si folosirea lor, pe cat de intuitiva (caracteristica unui shooter in toata regula) este pe atat de spectaculoasa. La sistemul de lupta Mass Effect seamana incantator de bine cu Gears of War. Tragi, te adapostesti, te repozitionezi, tragi, mergi mai departe. Si sistemul merge excelent. Pe langa asta, anumiti membrii ai echipei (care va va insoti) sau chiar Shepherd vor avea posibilitatea sa foloseasca diferite trucuri prin care for putea sa-si dea gata inamicii. Biotics-urile sunt niste abilitati care odata dezvoltate va vor face sa semanati putin cu Jedi din Star Wars. Pe scurt, un pic de telekinezie. Cealalta specialitate - Tech-ul - va da posibilitatea sa stricati armele adversarului si sa-l lasati lipsit de aparare.

Scenariul jocului va va deveni familiar odata ce intrati in miezul misiunilor. Parasutati din nava-mama Normandy, veti ateriza pe diferite planete intr-un vehicul absolut adorabil care poate trece si peste cei mai abrupti munti imaginati cu putinta. Veti calatori acolo unde este miezul problemei si de-acolo...e deja istorie.

Sunetul este fantastic desi nu i-ar fi daunat ceva mai multa muzica jocului, dar presupun ca asta vine odata cu faptul ca este SF. Insa totul suna plauzibil, de la arme, vehicule, explozii pana la vocile extrem de credibile ale absolut fiecarui personaj.
Grafica arata excelent, chit ca nu vor fi spatii exagerat de mari de explorat. Setat pe un detaliu superior, jocul s-ar putea sa va pacaleasca si sa aveti impresia ca de fapt sunt actori adevarati pe ecran. Asta mai ales la unele cinematic-uri.

Mai mult nu poate fi spus. Mass Effect isi face treaba din plin. Din nou, in stilul BioWare - intriga ramane baza.

Nota 9/10

Oh, da...luna asta trebuie sa apara Mass Effect 2, ceea ce inseamna ca va fi foarte interesant :))

Niciun comentariu: