duminică, 14 august 2011

Ursus Evolution Tour 2011 Mamaia

Am fost. Doar la prima seară, cea de vineri. Şi culmea, am plecat de-acasă cu aşteptarile ridicate. Iar experienţa a fost lamentabilă. Au "cântat" Les Elephant Bizzares (never heard of them şi oricum nu i-am prins), E.M.I.L. (am prins fix când părăseau scena) şi cei pe care i-am văzut eu - Şuie Paparude, Zdob si Zdub, Paraziţii şi Iris.

Sincer habar n-aveam cine sunt Şuie Paparude. Auzisem de numele "trupei" şi cam atât. Nu ştiam ce stil prestează şi nici măcar o piesă nu mi-a sunat cunoscută. Dar au fost pur şi simplu înfiorător de groaznici. Parcă show-ul lor prevestea pentru mine ce experienţă nasoală urma să am.

Stilul lor tot n-am înţeles care este. N-am înţeles care a fost muzica. Erau trei băieţi. Unul punea muzica de pe laptop. Un altul, un băiat care arăta puţin luat de la etnobotanice cânta nişte rime puerile peste negativele puse de primul. Al treilea era un nene cam de vârsta lu' tata (sau aşa arăta), îmbrăcat în nişte pantaloni de trening şi un tricou cu vedere la pieptu-i păros. Şi avea ochelari de soare...noaptea. Probabil şi el era fumat/drogat după cum sărea pe scenă. Pentru că asta a facut tot recitalul, sărea pe scenă, bătea din palme şi delira cuvinte fără sens pronunţând hipnotic "mamaia, ursus, 2011, mâinile sus". Genial...N-am înţeles unde a fost muzica, fie ea şi electronică. O zbânţuială fără sens şi versuri fără logică aruncate ca să fie. Am înţeles că sunt şi populari...evident. Am încetat să mai înţeleg muzica comercială cu mult timp în urmă...

Haideţi să vă povestesc ce fel de public s-a adunat în Mamaia. Erau turiştii gură-cască veniţi cu burta goală ce stăteau degeaba şi în loc. Erau emokizii-rockeri ai Constanţei, cu bretonul peste ochi, tricouri cu mizerii de trupe gen Linkin Park, Slipknot s.a.m.d. care îşi aduseseră ridiculozitatea cu ei de-acasă. Veneau apoi cocalarii pe care-i ştiţi cu toţii. Sclipicioşi, gelaţi, roz, cu mişcarile de manelari la dispoziţie. Dacă au fost rapperi/hip-hopperi adevăraţi...nu ştiu, că nu ştiu cum arată unul şi n-aş vrea să-i încurc cu pokemonii prezenţi în număr uriaş. Şi au fost câţiva oameni normali, care s-au comportat normal la un concert sau priveau efectiv năuciţi (aşa ca mine) la desfăşurarea pestriţă de forţe. Un lucru e sigur după festivalul lu' peşte...orice ai face, nu aduni pe aceeaşi scenă 3 genuri diferite. Publicul va fi nasol pentru aproape toată lumea.

În fine, în continuare s-au urcat pe scena Zdob şi Zdub pe care i-am vazut în premieră live. Băieţii au performat aşa cum mă aşteptam. Energic, în forţă, împărţind bună dispoziţie pentru oricine era dispus să primească. Şi eu am primit de la ei multă energie pozitiva şi nişte muzică bună-bună! Sunetul a fost ok, deşi instrumentele de suflat (trompete, cimpoi, fluier) se cam pierdeau în mixaj. Dar vocea s-a auzit bine, alături de chitări şi tobe. Au cântat un fel de best of...de la Ţiganul şi OZN la DJ Vasile, Everybody in the casa mare, Bunica bate toba, Nunta extremală, Hora cosmica, Bună dimineaţa etc. Mi-au lipsit nişte piese cu mai multă atitudine, gen Zdubii Bateţi Tare sau Mioriţa. Dar a mers. Păcat pentru ei că n-au avut un public mai dedicat. Merita!

La Paraziţii am luat pauză, am plecat să-mi întind picioarele şi să-mi odihnesc urechile. Nu mă exprim în legatură cu ei, pentru că nu ascult dar nu mi-a plăcut niciodată pentru că n-au nişte backing-trackuri cât de cât interesante iar versurile sunt prea pline de înjurături gratuite. De-asta-mi place Eminem, pentru că are nişte instrumentale care-ţi menţin interesul plus nişte versuri ceva mai profunde decât "da, da, da să sugi pula de ziua ta". Emokizii-rockeri care se bâţâiau pe Zdob şi Zdub acum erau toţi rapperi. Unul mai ales care îl vazusem făcând headbanging pe Ţiganul si OZN acum avea şapcă gansta şi dadea aprobator din mână cum înţeleg că se face în hip-hop. Foarte tru! Cocalarii tot gesturile manelistice le aveau. Şi m-a amuzat ideea că până la urmă Paraziţii injură manelarii, piţipoancele şi cocalarii dar cel putin 50% din publicul lor era format tocmai din genul ăsta de oameni. Era să uit, am văzut fete pe tocuri...la un concert...pe plajă.

Şi aşa s-au urcat pe scenă cei denumiţi "naţionala de rock a României". O denumire nasoală, dacă mă întrebaţi pe mine, având în vedere că naţionala României (aia de fotbal cel puţin) sunt momentan o gaşcă de mediocrii. În fine, urcă Iris. Entuziasmul creşte în mine. Nelu Dumitrescu - tobe, Relu Martin - clape, Boro - bass, Valter Popa - chitară şi Cristi Minculescu...evident cu vocea.
Au început bine, energici, heavy chiar cu "Nimeni nu mai plânge". Dar pentru mine s-a rupt firul rapid. Au venit valuri de balade sau piese generice de pe 12 Porţi. Şi ador să cânt Baby, Floare de Iris sau Să nu crezi nimic dar când văd că insistă cu 12 Porţi sau Iris Aeterna...mi-a pierit tot cheful.

Minculescu a fost ciudat, nicidecum aşa cum mi-l aminteam de-acum 5 ani când am vazut Iris ultima dată live. Îl înţeleg şi mă bucur enorm că este fericit şi sănătos dar n-am înţeles de ce trebuia să dea din fund/şolduri la aproape toate piesele ritmice sau să-şi facă permanent semne cu cei de la lumini. Vocea i-a sunat bine la cântecele care au contat, deşi uneori aveam senzaţia că îi este lene să cânte la tempo-ul original , spre exemplu la Somn Bizar unde mai mult recita versurile decât le cânta.
Publicul nu le avea cu versurile şi e trist având în vedere că în muzica celor de la Iris sunt multe momente bune de cântat dar ce să le ceri cocalarilor şi fetiţelor care au impresia că Iris sunt nişte Direcţia 5 dar mai bătrâni.

Pentru o trupa cu discografia lui Iris, au lipsit o grămadă de piese bune (Trenul fără naş, Mirage, Lună plină, Da,da eu ştiu , Ultimul mic-dejun a lui Bon, Pe Ape, Seray)   care ar trebui cântate, dar stau ignorate în detrimentul baladelor plictisitoare sau mai rău...
La penultima piesă s-a urcat pe scena coşmarul meu, cocalarul suprem Pula Puya care a cântat cu Minculescu (!!!) o piesă de-a scârbosului chelios mic si prost(cu acompaniamentul trupeţilor). Alte reacţii sau vorbe sunt de prisos. Acum mi-aduc aminte ca Bobo mi-a mentionat ceva despre momentul ăsta într-un comentariu acum câteva săptămâni. Dar am uitat sau cumva mintea mea a negat adevărul. Ei bine, este real oameni buni. Iris şi-au pierdut şi puţina credibilitate pe care o mai aveau.

Am plecat cu un gust amar şi am renunţat să vreau să-i mai văd pe Cargo seara următoare pentru că cei care veneau înainte erau prea groaznici de înghiţit şi sincer n-aş mai fi suportat un şoc. Cargo împreună cu Guţă, poate?

Fuck! Urăsc Mamaia! Urăsc muzica românească din prezent şi urăsc evenimentele astea comerciale în care nişte trupe cândva adevărate au trebuit să se vândă...pentru ce?...

Iris-Mirage
 
 Asculta  mai multe  audio   diverse

Ca să folosesc propriile versuri ale lui Minculescu:

Te vinzi la un pret de nimic!
N-a ramas nimic din tine, 
Tu n-ai habar,
 Adevaru-i doar o umbra 
Si te minti iar!
 Oooo, nimic din tine,
 Tu n-ai habar,
 Oooo, esti doar o umbra
 Si te minti iar! 
Esti doar o umbra


7 comentarii:

Anca G. spunea...

Am urmărit pe net Zdob şi Zdub, la Iris n-am ajuns pentru că n-am avut răbdare să suport şi Paraziţii înainte şi mi-am pus un film. Pe net a fost fix invers - nu l-am auzit mai deloc pe Roman, în schimb a trompeta, fluierul, cimpoiul - impecabil!

În altă ordine de idei, am la activ un concert Iris de lansare 12 Porţi care la momentul respectiv mi s-a părut mai.. antrenant decât albumul. Sau când am ajuns eu acasă şi-am dat play la CD mi-a pierit entuziasmul. Mă mai gândesc :))

iuliana spunea...

nu tre' sa-i stii pe Les Elephants bla-bla, dar iti voi da o monstra: http://www.youtube.com/watch?v=qoxw0QIAs0o
asa. bun. suie paparude? c'mon, is tari. in conceptia multora.
ok, nu-ti plac Suie, dar cu Parazitii ce ai? ceeee? da, versurile lor, ca cele ale piesei "de ziua ta" sunt kind of naspa. Dar baietii sunt buni. nu ar trebui sa le tin partea. nu am nimic de castigat si, pana la urma, gusturile nu se discuta. Fanii aia ai lor, de care pomeneai, sunt manelarii tuiristi :(( adevaratii fani aveau alta treaba atunci :)

ps: te-am avertizat in legatura cu Iris...

Stephen G. spunea...

@bobo, legat de Paraziţii, am şi spus că nu mă exprim pentru că nu le am cu genul. Singura raportare pot s-o fac la Eminem. Şi ies in pierdere românaşii. N-am zis că-s naşpa. N-am absolut nicio părere. Sunt pe două linii paralele.

Elfanţii ăia sunt prea pop pentru mine.
La Şuie mă abţin. Or fi ei tari in concepţia multora. Dar aşa sunt şi Guţă, Puya sau Lady Gaga. Asta nu-i face mai valoroşi ca artişti pentru mine.

@Anca, nu mai contează, mi s-a luat. Rămân cu albumele bune şi cele 3 concerte spectaculoase din trecut la care am asistat.

Să trăiască Zdubii!!

Mihai spunea...

Suie Paparude nu mai sunt ce au fost atunci cand si-au castigat reputatia. A plecat un membru important iar acum sunt de acord cu tine ca suna jalnic.
Plus ca, stii, atunci cand nu ai asteptari, nu ai cum sa fii dezamagit :)

iuliana spunea...

voiam sa ma asigur ca nu ai nimic cu Parazitii :))

Anonim spunea...

Din tonul si atitudinea ta nu inteleg decat ca tu ai lansat noul trend al hater-ilor! :)) TU ce gen de muziCA CAnti, ca nu am inteles?!.. :)

Stephen G. spunea...

Anonimule, lasă un nume şi o să-ţi las şi eu o replică. Deocamdată eşti invizibil pentru mine.