luni, 8 decembrie 2008

Profesorul ideal?

Toti cei care au trecut sau inca trec prin scoala au de-a face cu profesorii - cei care au in principal datoria de a-si transmite cunostintele elevilor intr-un mod cat mai eficient. Pentru multi dintre noi, acesta este cuvantul cheie – eficienta. Un profesor trebuie sa arate eficienta in momentul in care preda, in momentul in care vorbeste.

La inceput, profesorul are un cu totul si cu totul alt obiectiv decat impartasirea cunostintelor sale. El trebuie mai intai sa se faca auzit, sa se faca inteles si nu in ultimul rand...sa atraga atentia, sa fascineze prin ceea ce spune. Asadar, ce poate insemna un profesor ideal? Greu de definit. In esenta, profesorul ideal este ceva abstract, ceva care nu poate fi la fel pentru doi sau mai multi elevi. Este un concept pe care fiecare il modeleaza dupa bunul plac. Exista insa si puncte comune?

Poate nu te intereseaza materia respectiva. Poate nu te va ajuta niciodata in viata ceea ce ti se spune, dar omul este dotat cu ceea ce numim – curiozitate. Asa ca daca informatia vine usor, de ce sa nu o retii? Dar cum se intampla asta?

Profesorul iti impune un minim de respect. Este ceva reciproc, un soi de intelegere tacita. Daca exista acel minimum de respect, inseamna ca profesorul vorbeste si tu asculti. Prin niste mijloace cat se poate de obisnuite, el se poate face inteles sau nu. Daca are un mod de comunicare simplu si eficient, totul merge foarte usor. Nu sunt necesare explicatii suplimentare si asimilarea informatiei vine de la sine. Ceea ce un profesor mai poate adauga acestor doua reguli simple este captarea atentiei. Chiar si cel mai plictisitor subiect poate sa surprinda, sa socheze, sa impresioneze. Totul depinde de modul in care iti este transmis.

Aici se poate vorbi deja de o abilitate deosebita pe care unii profesori o au iar altii nu. Se poate ca acea abilitate sa o arate doar in anumite cazuri, in anumite ocazii, in fata anumitor colective. Profesorul poate sa-ti ceea ce probabil i-au facut si altii cand el era elev – sa-ti placa materia lui. Sa trezeasca in tine un interes deosebit si sa mentina acel interes ora de ora, curs dupa curs incat nu mai conteaza daca trebuie sa-ti placa. Este imposibil ca cineva sa nu fi trecut, ca elev, prin asa ceva.

Din nou insa, vorbim de ceva abstract si diferit de la om la om. Esential la un profesor este sa practice o predare cat mai putin greoaie, usor de revenit asupra ei intr-un cadru lipsit de tensiune si autoritate excesiva. Important este ca ambele parti sa aibe parte de relaxare si in general sa predomine o stare de liniste si armonie.

Se mai pot aborda si alte probleme : testarea, ascultatul, acordatul notelor – dar parca situatia este mai simpla in momentul in care tot ce am descris mai sus se contureaza foarte clar intre elev si profesor. Alta problema ar fi atitudinea clasei, a colectivului fata de persoana care sta in fata lor, dar parca si acest lucru se rezolva de la sine cand exista o buna comunicare si acel respect pe care ambele parti trebuie sa si le castige reciproc.

Exista cu adevarat un profesor ideal? Sau mai bine spus – mai exista un profesor ideal in zilele noastre, intr-o societate ce se indeparteaza de vechile valori? Este noul sistem in stare sa aduca generatiilor viitoare profesori ideali?

Doar timpul si experienta fiecaruia pot raspunde acestor intrebari.

Un comentariu:

Anca G. spunea...

Se numeşte talent. Pe ăsta, ori îl ai, ori nu..
Mie mi s-a întâmplat, chiar la unul din cei mai buni profesori din liceu, să nu ştiu ce a vorbit la 5 secunde după încheierea ori. Pur şi simplu avea un fel de a te plictisi cum rar am mai văzut..